tisdag 4 september 2012

Svedala, Sverigedemokraterna och Skånetrafiken - ondskans oheliga trefald


Jag kommer från en liten ort som heter Svedala, belägen två mil öster om Malmö och med lite drygt tiotusen invånare i tätorten. Det är inget jag gärna skyltar med. Jag hatar Svedala. Jag hatar mentaliteten, som går ut på att Svedala är ett litet självförhärligande slutet sällskap. Jag hatar att Sverigedemokraterna har starkt stöd i kommunen (de fick tretton procent av rösterna i valet 2010, och är därmed det tredje största partiet i Svedala).

Att Svedala ligger så nära Malmö är dock en liten välsignelse. Det är lätt att fly, så att säga. Häromsistens blev det stora rabalder för att Skånetrafiken drog in vissa turer med buss 141, den gamle trotjänaren som fraktar folk de två milen till KB, Möllevångstorget, Debaser och så vidare.

Turerna som drogs in var de tre sista som gick om fredags- och lördagskvällar. Sista bussen hem till Svedala går numera klockan 23:40 på helgerna.

Eftersom många idioter tror att Facebook är det mest opinionsskapande verktyget som finns och ett pålitligt redskap för att förändra världen startades ett event för att påtala vilka skitstövlar Skånetrafiken är (vilket jag för all del håller med om).

Jag finner dock enbart humor när jag ögnar igenom inläggen i evenemangsloggen. Skräckfylld humor. Tragikomik. Jag blir ganska mörkrädd.

Låt mig berätta varför:

1. Svedala innehåller många Sverigedemokrater (vilket jag redan konstaterat).

2. Facebook-eventet samlar huvudsakligen Svedalabor (fullt logiskt).

3. Det är mestadels Svedalabor som postar inlägg i loggen.

4. Jag har aldrig - verkligen, aldrig - sett så många stavfel och så mycket usel grammatik på ett och samma ställe som i den här loggen. På riktigt. Vi är långt borta från klassiska särskrivningar och hastiga slarvfel. Vi talar så vedervärdigt usla kunskaper i det svenska språket att till och med drottning Silvia skulle slita sitt hår. (Klicka dig in på sidan och läs valfritt inlägg, så förstår du vad jag menar).

5. Samtidigt skickar dessa människor sympati och stöd till Sverigedemokraterna och muttrar argt om de "jävla invandrarna som kommer hit och snor våra jobb utan att ens lära sig språket".

Jag antar att jag inte behöver säga mer.

Nu är jag rädd och kommer inte kunna sova på ett halvår. Hej, kaffebryggare.

(Jag vet att jag verkligen inbjuder till det. Således - hittar du stavfel och grammatiska missar i inlägget är du mer än välkommen att idiotförklara och skratta åt mig.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar