onsdag 24 oktober 2012

Det enda sättet att rädda världen

Typ.

Nej, jag har inte särskilt bra koll på politik och sådant. Men jag har precis läst Martin Gelins utmärkta bok "Det amerikanska löftet" om Barack Obamas valkampanj och alla turer däromkring. Och just nu är jag mitt inne i hans bok "Den amerikanska högern", som än så länge varit fantastiskt bra. Dessutom är ju hela världen upptagen med att bry sig om det amerikanska presidentvalet och rapportera nyheter om minsta lilla obetydliga detalj därifrån.

Jag drar en enkel slutsats: det enda sättet att hindra världen från att barka åt helvete och resultera i en totalitär diktatur där ett fåtal har en suverän makt över allt och alla är att anlita någon som sätter en pistolkula mellan ögonen på alla tjocka, svettiga republikaner i medelåldern med obeveklig flint. Det skulle sätta stopp för all efterbliven (läs: överdriven) konservatism, och förmodligen placera en och annan pinne i hjulet för de extremkristna. Lobbyister från sjukt stora företag måste också bli arbetslösa, förresten.

Eftersom moderaterna bara ägnar sig åt att efterapa republikanerna i någon lightversion skulle de därmed få slut på idéer, fråntas makten och plötsligt skulle Fredrik Reinfeldt stå bakom mig i kön på Lidl i Bergsjön, med korgen full av nudlar, billig spaghetti, krossade tomater och det där femkilosnätet med lök som de rear ut ibland.

Antar att du sitter på sjukt skarpa motargument som kan få mig att likna en icke påläst fjant. Det tvivlar jag inte en sekund på. Jag har inga starka argument. Så, sätt igång att idiotförklara mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar