tisdag 6 november 2012

Till havs! Pepp inför Close-Up Båten

Kalendern säger att det inte var särskilt längesedan senast. Men tittar man efter i hjärtat inser man att - minsann, det är evigheter sedan!

Jag talar alltså om Close-Up Båten. Det absolut hårdaste i musikväg som arrangeras i landet. Tjugotre timmar ute på vattenpölen som skiljer Stockholm och Åbo åt, i sällskap av ett gäng tuffa band som gör sitt bästa för att pulverisera besökarna.



Själv är jag på väg att explodera över euforin att äntligen få se Tiamat på scen. Har älskat bandet sedan högstadiedagarna. Minns hur jag låg och lyssnade på "Cain" och "Brighter than the sun" i mp3-spelaren och tyckte att det var den vackraste musik som skapats.

Nya plattan "The scarred people" är en av årets bästa plattor. Jag ber en stilla bön varje kväll om att "The sun also rises" ska inkluderas i setet. Plockas någon av mina Tiamat-favoriter från tonåren fram är chansen stor att det här blir den tredje spelningen i år där jag blir tårögd (nummer ett var Alice B på Sticky Fingers, nummer två var Bruce Springsteens andra Ullevi-konsert).

Always War från Uppsala kommer rivstarta hela kalaset genom att spotta låtar från färska, stenhårda debutplattan "We are the flood" i ansiktet på besökarna. Gissar att det kommer bli våldsamt. Det här är ytterligare ett band som jag inte sett förr. Förväntningarna är höga. Men av alla rapporter från gängets spelningar att döma lär jag inte bli besviken.

Behemoth var bokningen som fick mig att kasta mig över datorn för att hugga tag i tågbiljetter från Göteborg till Stockholm. Tänk - "Slaves shall serve" ombord på en jävla båt. Jag får nästan rysningar av sexuell karaktär när jag betänker det faktum att Nergal och hans pluton ska föra oväsen på Close-Up Båten. Det känns som en lika pervers som overklig idé. Och den kommer bli realiserad. Jösses.

Thundermother är ett band att hålla ett intresserat öga på. Ska inte ljuga och påstå att den enda spelningen jag sett med bandet - som förband till Danko Jones på Pustervik i Göteborg - var fantastisk, men tar man deras starka låtmaterial i beaktande och samtidigt reflekterar över vilken superb frontfigur som sångerskan Evami Ringqvist är, då står det genast självklart att de har ett löjligt bra liveband inom sig.

Mer? Rock'n'roll i Imperial State Electrics regi är lika fräckt som att doomdansa till Candlemass. Mitt naiva jag har förhoppningar om att de sistnämnda ska plocka fram något från "King of the grey islands", men det lär förstås inte hända.

Maken till fest får man leta länge och förmodligen förgäves efter. Själv är jag spiknykter sedan nästan ett år tillbaka, efter att ha konfronterat ett mindre alkoholproblem (vilket syntes med pinsam tydlighet de första två gångerna jag hängde med båten). Och under de senaste två kryssningarna har jag haft minst lika kul som nykterist.

Jag har satt ihop en spellista på det där Spotify. Den består av tuffa låtar av de båtaktuella banden. Lyssna och känn peppen.

Spellistan är dock något handikappad. Thundermother saknas. De har knappt spelat in något och finns därför inte på Spotify. Och endast två låtar av Smashed Into Pieces finns att tillgå.

Elva Turbonegro-låtar finns som avrundning på hela spellistan. De ligger sist eftersom, tja, jag skarpt ogillar bandet. Men, att köra en pepplista för båten utan det största namnet gränsar till tjänstefel. Således valde jag ut de tio låtar som enligt Setlist.fm är de som oftast återfinns i Turbonegros setlista.

Och som en bonus finns "You give me worms" från senaste skivan "Sexual harassment" med, vilken händelsevis är nummer elva på listan över de mest frekvent återkommande livelåtarna. Det vill säga, tillsammans med "Turbonegro must be destroyed" och "Don't say motherfucker, motherfucker". De finns inte med i listan. Någon måtta får det vara.

(Och ja, spellistans öppningslåt är ett inslag av min kassa humor. Men, Björling hade en fantastisk röst och temat passar.)


Vi ses den 15-16 november. Det räknar jag kallt med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar