måndag 25 juni 2012

Halvårsrapport

Tidigare har jag haft vanan att lista varje månads bästa skivsläpp. Det har kommit av sig, helt enkelt för att jag är sjukt lat. Men min kärlek till listor består. Och då halva 2012 passerat känns det som ett lysande läge att lista årets hittills bästa skivor. Plus vilka som varit de bästa spelningarna jag sett i år.

Vi håller oss till tjugo punkter per lista. Vi börjar med skivorna och nämner dessa i bokstavsordning. Rangordning är för jobbigt och orättvist för att ge sig på.

Alice B - Alice B
Anti-Flag - The general strike
Architects - Daybreaker
Attack Attack! - This means war
Bob Hund - Låter som miljarder
Bob Wayne - Till the wheels fall off
Caliban - I am nemesis
Caotico - Sunrise confessions
Carolina Wallin Pérez - Där vi en gång var
Every Time I Die - Ex lives
Ministry - Relapse
Napalm Death - Utilitarian
No Omega - Metropolis
Pharoes - Circle of seasons
Raubtier - Från Norrland till helvetets port
Thåström - Beväpna dig med vingar
Unsane - Wreck
Whitechapel - Whitechapel
Young Guns - Bones
Zombiekrig - Den vänstra stigens ljus

Det enda jag med säkerhet kan slå fast är att skivan som står överst samt den som står näst underst är de två i mitt tycke bästa skivorna som släppts hittills i år. Men vilken som skulle gripa tredje plats är jag osäker på. Likaså fjärde. Och femte. Och så vidare.

Således ger vi oss på konserterna. Dessa listas i strikt kronologisk ordning.

Dark Tranquillity, 14/1, Trädgår'n i Göteborg
Caliban, 4/2, Brewhouse i Göteborg
Bastions, 2/3, Fängelset i Göteborg
Young Guns, 7/3, Sticky Fingers i Göteborg
Thåström, 15/3, Trädgår'n i Göteborg
Alice B, 23/3, Sticky Fingers i Göteborg
Silverstein, 30/3, Brewhouse i Göteborg
Yersinia, 14/4, Ungdomens Hus 1200 Kvadrat i Göteborg
Parkway Drive, 24/4, Trädgår'n i Göteborg
Intohimo, 27/4, Kulturhuset i Haninge
Bob Wayne, 11/5, Café Hängmattan i Göteborg
Every Time I Die, 14/5, Sticky Fingers i Göteborg
Carolina Wallin Pérez, 24/5, Liseberg i Göteborg
Zombiekrig, 25/5, Sticky Fingers i Göteborg
Kent, 30/5, Trädgår'n i Göteborg
Bob Hund, 5/6, Moriska Paviljongen i Malmö
Adept, 16/6, Metaltown
Anthrax, 16/6, Metaltown
Primordial, 16/6, Metaltown
Slayer, 16/6, Metaltown

Ett givet konstaterande är att Thåström innehar titeln om den absolut bästa spelning jag sett i år. Ett annat är att Alice B är årets hittills enda artist som fått mig att gråta under en spelning. Bob Wayne har gjort den längsta spelningen (två och en halv timme, trettiofyra låtar) utan att bli långtråkig. Och Young Guns förtjänar ett hedersomnämnande för sin makalösa insats i tävlingsgrenen "ge järnet som fan inför en grymt liten, oengagerad publik", liksom Bastions.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar