onsdag 13 juni 2012

Metaltown-pepp

"Jag är snart, snart, nästan där", frustar Mattis Erngren på Yersinias nya ep "Fraktaler" (tolvtumsvinylen ligger här hemma och är så vacker att jag svimmar). Byt ut "jag" mot ett "vi" i texten, och du hajar läget.

Vi är på väg mot Göteborgs galopp ute på gudsförgätna Hisingen, där Metaltown återigen ska föra oväsen över västkusten.

Förra året var festivalen i mångt och mycket ett bottenlöst helvete. För all del, bandbokarna förtjänar guldstjärnor. Jag menar, vi fick se tokbra spelningar signerade Last View, Yersinia, All That Remains, Cavalera Conspiracy, Anvil, At The Gates, System Of A Down, Damned Things, Parkway Drive, Arch Enemy, Baptized In Blood, Bring Me The Horizon och Volbeat. Det är inte helt illa.

Men resten? Vädret var troligtvis det värsta i sitt slag sedan Gud dränkte världen i en syndaflod och lät Noak segla iväg på sin ark. Bussresorna från festivalen till Järntorget om kvällarna var ett oorganiserat helvete. Områdesplanen var ritad av en blind, lobotomerad apa och innebar att köer uppstod så fort två personer befann sig inom samma tremetersradie. Insläppet blev över en timme försenat redan första dagen, vilket fick till följd att tusentals festivalbesökare förlorade kampen mot ilskan innan festivalen ens hade börjat.

Kort sagt - ett (nästan) totalt misslyckande.

Hur det blir i år återstår att se. Arrangörerna har lovat bättring i så gott som alla avseenden. Ja, utom vädret då. Klart.se säger att fredagen kommer bli klart uthärdlig, med temperaturer mellan tio och femton grader, inget regn samt lika delar sol och molnighet. Under lördagen, däremot, tänker vädergudarna dränka oss.

Vi får se hur det blir med det. Klart är i alla fall att bandbokarna gjort sin läxa i år också och förtjänar ett plus i kanten bredvid ett betyg som utgörs av minst två bokstäver. För att du inte ska förvirra dig bland de fyra scenerna och plötsligt hamna framför Hammerfall-spelningen (gud förbjude!) råder jag dig att ögna igenom listan nedan. Då vet du vad du måste prioritera.

Vi tar fredagen först. Häng med:

Who Torched Cinderella (13:00-13:30, Close-Up-tältet)
I år har jag haft det ärorika uppdraget att bossa över Close-Ups demotävling, där ett gäng spelningar på Metaltown ligger i potten. Givetvis är alla sex handplockade band helt fantastiskt bra, och först ut är Mariestad-kvintetten Who Torched Cinderella. Deras välsnidade metalcore kommer orsaka många skrubbsår bland kidsen, var så säker.
Lyssna på: "Degradation of humanity"

Imminence (14:00-14:30, Close-Up-tältet)
Å ena sidan mår jag lite dåligt över att ha valt ut ett band från det hemska stället Trelleborg. Å andra sidan är Imminence bra nog för att jag ska se över min uppfattning om plastpalmernas förlovade stad. Kvintetten leds av Eddie Berg, en snubbe som har allt man kräva av en frontman inom metalcore. En sjuhelvetes sångpipa, en energisk scenuppenbarelse och en galen mans blick. Dessutom är han cool nog att gå på scen i bakåtslickad frisyr, skjorta och hängslen.
Lyssna på: "The deceiver"

Dethrone (14:30-15:00, Deathtältet)
Dethrone var det första demobandet jag ringde när tävlingen drogs igång. Deras självbetitlade demo ståtar med melodisk dödsthrash i stil med tidiga Haunted och Crown och det räcker med att höra monstret "Chemical apathy" en gång för att falla. Nya låten "Dead eyes open" släpptes häromdagen. Mangel och tvåtakt i bästa symbios.
Lyssna på: "Dead eyes open"

Sectu (16:00-16:45, Deathtältet)
I år är premiär för en helt ny scen på Metaltown - deathtältet. Som namnet så subtilt antyder kommer scenen domineras av death och black metal. Givetvis vore det tjänstefel att då inte boka Sectu, ett av Sveriges för närvarande absolut bästa dödsmetallband. Lita på att jag fäller en tår när bidragen från nya skivan "Gerra" ljuder.
Lyssna på: "Havoc"

Engel (16:45-17:30, Close-Up-tältet)
"Threnody" är en skiva med refrängkonst av finaste slag. Färska given "Blood of saints" är inte mycket sämre, och visar dessutom upp hur extrem elektronik kan infogas i metal utan att det blir avföring. Göteborg när det är som bäst.
Lyssna på: "Cash king"

Machine Head (17:50-18:50, Fire stage)
Ett av de tre-fyra band jag ser fram emot mest i år. Senast jag såg Machine Head hade de tagit Stora Vega i Köpenhamn i besittning, och manglade sig igenom en femton låtar lång setlista där självklarheter som "Old" och "Aesthetics of hate" samsades om utrymmet tillsammans med mer udda grejer som "Spine" och "Days turn blue to gray". Helt enastående bra. Det kommer bli minst lika bra den här gången, det litar jag på. I synnerhet ska det bli kul att höra dängorna från nya plattan "Unto the locust" i det levande formatet. (Ja, jag missade turnén de gjorde i höstas. Sluta skratta).
Lyssna på: "Beautiful mourning"

Shining (19:30-20:15, Deathtältet)
Suicidal black metal, denna märkliga avkrok. En genre som handlar om att flörta med självmord så övertydligt som möjligt, och till detta spela black metal. Så klart består stilen mestadels av skit, men genreledarna Shining är riktig bra. Senaste skivan "VII: Född förlorare" släpptes i fjol och bjuder på rakbladsvassa, meckiga riff i "Förtvivlan, min arvedel" lika väl som den fantastiska balladen "Tillsammans är vi allt". I den sistnämnda gästar rentav Nordman. Förstår du då hur bra det är?
Lyssna på: "Längtar bort från mitt hjärta"

Lamb Of God (21:20-22:20, Blood stage)
I Randall Blythe har Lamb Of God en av metalvärldens absolut bästa frontmän. Att ett av genrens säkraste liveband besöker Metaltown först nu, år 2012, är en smula märkligt. Horder av besökare har önskat Richmond, Virginia-kvintetten år efter år, och till sist blir de bönhörda. Lita på pepp och mosh under dängor som "Set to fail" och "Laid to rest".
Lyssna på: "Set to fail"

Vader (23:00-23:45, Deathtältet)
Mycket kan sägas om Polen och dess invånare, men faktum kvarstår att landets förnämsta faktor är deras fantastiska scen för death metal. Vader leds av Piotr Wiwczarek och har varit en stabil anförare i nästan trettio år. Att deathtältet kommer välta till tonerna av "Carnal" och "Come and see my sacrifice" känns inte alltför orimligt.
Lyssna på: "This is the war"

In Flames (23:45-01:00, Blood stage)
Förutsägbar bokning, visst. Inte desto mindre är In Flames ett av metalsveriges bästa liveband och hur negativ man än är på förhand kommer man ändå stå där och tycka det är hur bra som helst. Jag lovar.
Lyssna på: "My sweet shadow"

Soulfly (01:00-02:00, Close-Up-tältet)
Att avsluta dag ett på Metaltown med att se Max Cavaleras skötebarn är en bra idé. Förra året gjorde snubben tillsammans med brorsan Igor en av festivalens absolut bästa spelningar med Cavalera Conspiracy. Nu blir det mindre retro och mer etno i den sena timmen. Vågar man lita på briljans? Ja, för i helvete.
Lyssna på: "Prophecy"

Och med fredagen den femtonde juni lagd till handlingarna är det bara att ladda om och göra sig beredd på ytterligare en dag fylld med högklassiga spelningar. Är du redo för lördagen? Jag vet att jag är det, i alla fall.

Alenah (13:00-13:30, Close-Up-tältet)
Ingenting kunde förstås vara mer rätt än att inleda även denna dag med mina utvalda demogunstlingar. Alenah är världshistoriens första Dalslandsband som spelar på Metaltown, och med två fantastiska spelningar på Fängelset i Göteborg som grund vet jag att de kommer ge lördagen en sällan skådad rivstart. Tänk Converge med tonvis av bekymmer som måste ut. Det kommer bli våldsamt.
Lyssna på: "Mitt Waterloo"

Start A Fire (14:00-14:30, Close-Up-tältet)
Göteborgarna i Start A Fire säger sig stå för en ny generation av göteborgsmetal, en där melodidödsen varvas med renodlad metalcore. Nya ep:n "Live to burn" skvallrar om att det inte är ett särskilt högfärdigt påstående. Bandet är osignat men spelar redan för fulla hus i hemstaden. Det fick jag uppleva från fel håll när jag försökte se bandet på Henriksberg i februari. Något stolpskott hade sjabblat bort gästlistan, och således fick jag inte ens betala för entrén. Det var fullsatt. Det krävs något särskilt för att lyckas med det redan på den här nivån. Och Start A Fire har något särskilt.
Lyssna på: "Live to burn"

Voiceless Location (14:30-15:00, Deathtältet)
Värnamopojkarna i Voiceless Location tar studenten på fredagen och väljer att framföra deathcore på Metaltown i stället för att ligga bakfulla. Hedervärt, och jag litar på att det sista av mina utvalda demoband inte gör någon besviken.
Lyssna på: "Disclosure"

Adept (15:30-16:15, Fire stage)
Ett av mina absoluta favoritband alla kategorier. Det här blir min nionde Adept-spelningen, och jag är minst lika pepp nu som jag var när jag skulle se bandet för första gången. Alkoholromantik och brustna hjärtan i sin mest drabbande kombination. "Set these guitars on fire, baby!"
Lyssna på: "Sound the alarm"

Candlemass (16:30-17:30, Blood stage)
Doomlegendarerna har aviserat ett förestående avsked. Tror jag. Det är lite skiftande bud - ena stunden ska de bara sluta göra nya skivor men fortsätta spela live, i nästa ska det snart bli total nedläggning. Fan vet. Oavsett vilket är det ett hett tips att ta chansen att se bandet nu, och få höra dängor från nya skivan "Psalms for the dead" live för första gången. Sångaren Robert Lowe fotades nyligen och ersätts av Mats Levén. Trist - Lowes röst går inte av för hackor. Kommer Levén kunna axla manteln? Den som lever får se.
Lyssna på: "Of stars and smoke"

Vildhjarta (18:45-19.30, Close-Up-tältet)
Djent, vad är det? Enkelt sagt - en genre vars grund utgörs av Meshuggah-riffande. Förstås är mycket inom stilen vansinnigt trista efterapningar, men Vildhjarta tillhör de mest intressanta namnen. Bara det att fjolårsdebuten heter "Måsstaden" talar sitt tydliga språk.
Lyssna på: "Dagger"

Anthrax (20:10-21:10, Fire stage)
Krocken med Nasum är inte angenäm, men i min värld är det något hetare att se ett legendariskt thrash metal-band snarare än ett "återförenat" grindcoreband vars viktigaste medlem dog i tsunamikatastrofen 2004. Till skillnad från fjolårets big four-spelningar är eldsjälen Scott Ian med på banan i år och kommer leverera knytnävsriff så att det slår gnistor. Så länge de inte får för sig att spela sin vidriga cover på "New noise" (Refused) lär allt vara frid och fröjd.
Lyssna på: "Metal thrashing mad"

Primordial (21:15-22:00, Deathtältet)
Årets, och kanske tidernas, vidrigaste krock står för dörren på lördagskvällen. Medan Primordial intar deathtältet kommer franska Gojira att framföra meckmetal i Close-Up-tältet, samtidigt som Mastodon, allas våra favoritalkoholister, tar sig an blood stage. Vedervärdigt, är ordet. Inte mycket att göra åt, dock. Jag kommer välja Primordial av några enkla anledningar. Dels har jag gillat bandet längst av dessa tre. Sedan har jag aldrig sett bandet på scen förr - Mastodon har jag sett två gånger. Fast, jag har aldrig sett Gojira heller. Men, jag tänker så här - då Gojira är aktuella med en ny skiva ("L'enfant sauvage") och är ett stadigt turnerande band kommer de säkert tillbaka till Sverige i höst eller i vår. Det lär inte Primordial göra. I slutändan en ganska enkel ekvation, ändå.
Lyssna på: "The coffin ships"

Mayhem (23:00-23:45, Deathtältet)
Oj, oj, oj. Underbara, underbara nostalgi. Mayhem är Norges och black metals kanske mest beryktade band, med en historia där en sångares självmord, en basist som mördar bandets gitarrist och nedbrända kyrkor har delgivits utrymme. Senast jag såg bandet stod det 2007 i kalendern och Mayhem spelade på Malmöfestivalen, av alla ställen. Sedan dess har gitarristen Blasphemer hunnit lämna sättningen, och bandet plockat upp mer klassiskt material från "De mysteriis dom sathanas" i setlistan. Jag ser fram emot det här.
Lyssna på: "De mysteriis dom sathanas"

Slayer (23:45-01:00, Blood stage)
Slayer är Slayer. Behöver jag säga mer? Bra.
Lyssna på: "Flesh storm"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar