lördag 22 oktober 2011

En dag att minnas

Förlåt mig för min usla ordvits i rubriken. Såg nämligen A Day To Remember igår (äntligen!). Och det var sannerligen något att minnas.

Men låt oss ta det från början.

Tar mig till Brewhouse strax innan klockan två på eftermiddagen. Har en intervju med förbandet Living With Lions inbokad. Sätter mig med Chase Brenneman (gitarr, sång) och en bakfull, förkyld Stuart Ross (sång). Sjukt trevliga snubbar.

Återvänder sedan lagom till insläppet klockan halv sju. Beskådar en vansinneskö. Och det regnar. Misär. För jag blir livrädd för att inte hinna in till när Living With Lions öppnar kvällen. De ska börja spela redan klockan sju. Och när de börjar spela de första tonerna i "Pieces" står jag fortfarande i kö för att hänga in jackan i garderoben.

Hinner in lagom till när Stuart börjar sjunga, dock. Och, satan, vilken spelning de gör. Det bidrar förstås att de är poppunkens just nu allra skickligaste låtskrivare (senaste plattan, "Holy shit", är tveklöst årets bästa skiva). Att de sedan agerar sjukt peppat och röjer så att svetten rinner i floder redan i låt två - "Regret song" - gör också sitt. Synd att publiken mest står och ser förvirrad ut när de lirar. För i helvete, kids!

Setlista:
Pieces
Regret song
A bottle of charades
In your light
She's a hack
Maple drive is still alive
My dilemma
Honesty, honestly

Sedan är det dags för The Ghost Inside. Det av kvällens band som jag har minst koll på. Spelningen förvandlar dem genast till ett nytt favoritband, dock. Tokröj.

Setlista:
Unspoken
Greater distance
Overlooked
Chrono
Destined
Faith or forgiveness
Between the lines

August Burns Red, då. Gammalt favoritband (typ). Det av kvällens band jag lyssnat längst på. Må så vara att senast plattan "Leveler" inte riktigt är i samma klass som "Messengers" och framför allt "Constellations". Det är sjukt pepp att se dem ändå. Inledande "Composure" är mer av en avslutningslåt, men i låt två - "Empire" - ordnas allting upp och i "White washed" kan vi genast tala om en explosion. Undrar varför takljuset tänds och släcks under låten, dock.

Trummisen Matt Greiners sinnessjuka pukhamrande i "Meddler" är i en klass för sig. Av de nya låtarna saknar jag "Salt & light" något fruktansvärt.

Setlista:
Composure
Empire
White washed
Internal cannon
Marianas trench
Meddler
Cutting the ties
Poor millionaire
Back burner

Ger mig sedan ut för att ta en cigarett. Möter Stuart Ross i rökrutan. Hans bakfylla har ordnat upp sig och han verkar på aningen bättre humör nu än under intervjun. Vi småpratar lite. Han visar bilder han tog på A Day To Remembers spelning igår, när sångaren Jeremy McKinnon ger sig ut på att crowdsurfa (typ) i en plastboll, en sådan som Bart Simpson hade i ett avsnitt.

Men det får vi inte se ikväll, tyvärr.

Spela roll. Spelningen är svinbra ändå. Framför allt gillar jag basisten Joshua Woodward, som är ett stort Nalle Puh-leende under hela gigget.

Man kan förstås ha sina invändningar gällande setlistan. Jag saknar "Fast forward to 2012", annars ska jag inte klaga. Får höra favoriter som "2nd sucks", "I'm made of wax Larry, what are you made of?" och "A shot in the dark". Inte att förglömma - den helt fantastiska "If it means a lot to you", som serveras som första extranummer. Storslaget!

Och så, "All signs point to Lauderdale". Gudars skymning vilken låt det är. "I hate this town, it's so washed up"... speglar exakt de känslorna jag haft för min hemhåla Svedala under alla år. Tack gode gud för att jag fått privilegiet att bosätta mig i Göteborg nu och slippa alla inavlade Sverigedemokratrövhål som förtjänar att för evigt brinna som utgör nittionio procent av Svedalas befolkning.

Sidospår. Förlåt.

Noterbart är att det här är första gången A Day To Remember gör en headlinespelning i Sverige. De bör vara nöjda med resultatet.

Setlista:
Sticks & bricks
The danger in starting a fire
A shot in the dark
You be tails, I'll be sonic
My life for hire
All I want
I'm made of wax Larry, what are you made of?
All signs point to Lauderdale
Mr highway's thinking about the end
This is the house that doubt built
2nd sucks
Why walk on water when you got boats
Monument
Homesick
Have faith in me
You should have killed me when you hade the chance
The plot to bomb the panhandle

If it means a lot to you
The downfall of us all

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar