onsdag 3 juli 2013

Metaltowns mesta missa inte-band

I morgon drar en av årets mest stabila traditioner igång - Metaltown i Göteborg. Eftersom ärlighet varar längst tänker jag inte hymla med att årets line-up är rätt så klen jämfört med tidigare årgångar. Men en del guld kan hittas, om man studerar spelschemat.

Visst, det suger att Dillinger Escape Plan ställt in. Och festivalens värde sjönk kraftigt när först The Last Band trycktes in i uppställningen och när sedan Motörhead ställde in. Motörhead var för min del nästan halva anledningen till att fortsätta traditionen, men - som jag skrev i går - vägrar jag sura över att de lämnat återbud och ersätts av Mustasch.

Nog förhalat - här är en genomgång av det du inte får missa.

Torsdag:

Thundermother (16:30-17:15, Blood Stage)
Tror inte jag var ensam om att ana oråd när bandet gick ut med att tre femtedelar av medlemmarna hade lämnat skutan. Metaltown blir premiärspelningen för nya sättningen. Jag är hoppfull om att det kommer bli minst lika bra som förr.

Clutch (22:30-23:30, Blood Stage)
För en herrans massa år sedan såg jag Clutch på Malmöfestivalen, och tyckte det var så tråkigt att jag nästan somnade stående. Men nu, när jag blivit gubbigare och när bandet har suveräna plattan "Earth rocker" att luta sig mot, pekar oddsen på att jag kommer uppskatta Clutch mer.

Fredag:

The Ghost Inside (14:00-14:45, Blood Stage)
"Unspoken" är en av de tuffaste hardcorelåtar som någonsin snickrats ihop. Det går en skön rysning genom ryggraden när jag tänker tillbaka på när bandet öppnade sin spelning på Brewhouse i Göteborg i oktober 2011 med den låten. Kan The Ghost Inside hantera en så här stor scen? Let's find out.

Asking Alexandria (15:00-15:45, Fire Stage)
Första gången jag såg britterna - januari 2012 - var det inget vidare. Andra gången jag såg bandet - januari 2013 - gjorde de en renodlad höjdarspelning. Jag hoppas på repris på det sistnämnda när kvintetten intar Fire Stage.

Carcass (18:15-19:15, Blood Stage)
Jag lyssnade som allra mest på britterna kring tiden när återföreningen offentliggjordes, men fick aldrig sett dem live då. Nu, nästan sex år senare, är det äntligen dags. Sextonåringen i mig kommer gråta av lycka.

Slipknot (23:45-01:00, Blood Stage)
Självklart. Tyvärr lär väl den snåla speltiden få bandet att slopa "Everything ends", "Gently", "Get this", "Liberate" och andra tuffa, inte jättesjälvklara låtar som de spelat tidigare i år. Ändå räknar jag med en alla tiders röjfest i paritet med förra Metaltownspelningen 2009 och Köpenhamnsgigget i november 2008.

Lördag:

Cult Of Luna (21:00-22:00, Close-Up-tältet)
Inte bara är "Vertikal" en av årets bästa plattor - bandet gjorde också en av årets hittills bästa spelningar när de äntrade scenen på Lille Vega i Köpenhamn i april. Kommer de kunna matcha sin bragd? Skulle inte förvåna mig.

Danzig (22:15-23:15 Fire Stage)
Att Danzig har med sig gamle kompisen Paul "Doyle Wolfgang von Frankenstein" Caiafa och spelar ett gäng Misfits-låtar med denne är förstås coolt, men för egen del ser jag mest fram emot Glenn Danzigs solomaterial. "Twist of cain", "Her black wings", "Devil's plaything" och, förstås, "Long way back from hell" - behöver jag säga mer?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar