torsdag 15 augusti 2013

Malmöfestivalens mesta "missa inte"

Malmöfestivalen är en fin gammal tradition som alla utom några få bittra uppskattar. Gratis livespelningar under en veckas tid, blir det bättre?

Jag tänker inte surra om huruvida årets lineup är bättre eller sämre än förra eller förrförra eller förrförrförra året. Jag tänker bara konstatera att det finns mängder av guld i årets festivalprogram. Således, här är en liten lista på saker du och jag absolut inte får missa i år.

Cult Of Luna
Söndag 18 augusti, 22:00, Posthusscenen
”Vertikal” är en av årets bästa plattor. Ep:n ”Vertikal II” är också livsnödvändig. Spelningen på Lilla Vega i Köpenhamn i april är ett av de bästa giggen jag sett i år. Spelningen på Metaltown i juli var ännu bättre. Cult Of Luna är bäst, helt enkelt. Att spelningen på Getaway i helgen inte var mycket att ha är jag beredd att glömma bort.
Lyssna på: "Vicarious redemption" och "Dark city dead man"

Rebekka Karijord
Måndag 19 augusti, 18:00, Gustavscenen
I vintras hade jag någon timme att slå ihjäl i centrala Malmö. Jag gick in på Folk Å Rock och bläddrade bland skivor. Hittade en skiva som hette ”We become ourselves”. Gillade den mörka artworken, så jag antecknade skivans namn i telefonen. Några dagar senare kollade jag upp den. Och den är så jävla bra. Må så vara att Rebekka Karijords musik är vinter och åter vinter i varenda liten ton och detalj i ljudbilden – hon är ändå en av Malmöfestivalens mest intressanta bokningar i år.
Lyssna på: "Use my body while it's still young" och "Ode to what was lost"

Bassekou Kouyate & Ngoni ba
Tisdag 20 augusti, 18:00, Posthusscenen
En ngoni är ett traditionellt västafrikanskt stränginstrument som påminner en smula om en banjo och/eller en mandolin. Bassekou Kouyate är en karl från Mali som är en av världens mest kända ngonispelare. Tidigare i år släppte han och hans kompband Ngoni ba sin tredje platta ”Jama ko”, som utgörs av helt briljant afrikansk blues.
Lyssna på: ”Ne me fatigue pas” och "Wagadou"

The Joy Formidable
Onsdag 21 augusti, 18:00, Posthusscenen
En av årets största upptäckter för min del. Senaste skivan ”Wolf’s law” har snabbt utvecklats till att bli en av mina favoritplattor från i år. Den walesiska trion står för lika delar alternativrock, indierock och shoegaze och kommer gå hem hos Malmös hipsters.
Lyssna på: "The leopard & the lung" och "This ladder is ours"

Mariam The Believer
Onsdag 21 augusti, 20:00, Gustavscenen
Jag såg duon Wildbirds & Peacedrums när de spelade förband åt Refused på KB i Malmö. Jag tyckte det sög. Nu, drygt ett halvår senare, kollar jag in en platta som heter ”Blood donation”. Den är signerad Mariam The Believer, egentligen Mariam Wallentin, som sjunger i Wildbirds & Peacedrums. Som soloartist är hon mycket bättre. Hennes sångröst kommer mer till sin rätt när musiken består av vettig instrumentering, och låtarna har en skönt experimentell ådra.
Lyssna på: "The string of everything" och "Blood donation"

Lindi Ortega
Torsdag 22 augusti, 18:00, Posthusscenen
Jag brukar säga att sommartider är countrytider. Med andra ord känns det rätt självklart att välkomna Lindi Ortega från Ontario och ta farväl av den här årstiden. Till saken hör att senaste plattan ”Cigarrettes and truckstops” är svinbra.
Lyssna på: "Heaven has no vacancy" och "Murder of crows"

Say Lou Lou
Torsdag 22 augusti, 20:00, Gustavscenen
Den svensk-australiska syskonduon som tidigare kallade sig Saint Lou Lou. Deras musik hamnar oftast i facket dream pop, vilket förstås är en fantastiskt vacker genrestämpel. Om resten av deras material håller samma klass som de tre släppta låtarna ”Julian”, ”Fool of me” och ”Maybe you” kommer deras spelning på Gustav Adolfs Torg frambringa många tårar.
Lyssna på: alla tre, för bövelen

El-P
Torsdag 22 augusti, 22:00, Posthusscenen
El-P heter egentligen Jaime Meline och kommer från Brooklyn. Förra året släppte han en skiva som heter ”Cancer for cure”. Den är vansinnigt tuff. Snubben kör på en slags dubstepinfluerad hiphop som är lika mörk som Däleks bästa stunder och helt omöjlig att slita öronen från.
Lyssna på: "Drones over Bklyn" och "For my upstairs neighbor"

Slutsats: det är väldigt mycket mörker bland årets bokningar. På ett sätt hoppas jag därmed på grå himmel och regn under festivalen. Men på ett annat, eller många andra, sätt hoppas jag inte på grå himmel och regn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar