lördag 4 december 2010

I förväntningarnas och sammanfattningarnas förlovade land

Herregud, är det redan den fjärde december? Tusan vad 2010 gått undan. Känns som det var igår jag beskådade årets första konserter (Adept på KB och Depeche Mode på Malmö Arena).

I alla fall, så här års brukar årsbästalistorna trilla in. Ni kan hitta min topp tio bland årets hårdaste skivor i senaste numret av Close Up. Om en tid kommer en liknande - om än något modifierad - att dyka upp på Slavestate.se. Varför modifieringen? The Gaslight Antem platsar inte i Close Up, men däremot i Slavestate. Lägger ingen värdering i det. Konstaterar bara fakta.

Planerar att ta ett rejält avsked av året på bloggen också. Sedvanliga listor lär inte få plats. Istället kommer jag vara så uttömmande jag bara kan.

Titta på den här listan som publicerades på min förra blogg. En exakt likadan grej kommer att dyka upp på Skadade Tankar. Både för konserter och skivor. Notera dock - inom betygen finns ingen rangordning. Strikt kronologisk/alfabetisk ordning gäller. Känns bara duktigt meningslöst att försöka avgöra om en konsert är den 78e eller 79e bästa jag sett i år.

Dock - årets sista konsert för min del kommer äga rum den 21e december (Pendulum i Köpenhamn). Därför kommer det dröja till mellandagarna innan konsertlistan dyker upp.

Jag har också cirka 50-60 intressanta plattor kvar att spana in. Plus x antal recensionsplattor att avverka. Någon skivsammanfattning kommer inte att dyka upp i år. Har satt den 15 januari som deadline. Ska göra allt i min makt för att bli klar innan dess. Håll tummarna för mig.

Jag vill också ta tillfället i akt att uttrycka höga förhoppningar inför konsertåret 2011. Redan nu har det dykt upp intressanta grejer som jag hellre dör än missar; Iron Maiden på Ullevi, System of a Down på Metaltown, Bring Me The Horizon på KB, The National i Lund osv.

Men allra mest lovande ser mars månad ut. Redan nu sitter jag på plåtar till följande;

Hurts (Vega, Köpenhamn, 3/3)
Volbeat (Vega, Köpenhamn, 10/3)
Ulf Lundell (Konserthuset, Malmö, 18/3)
Rise Against (Vega, Köpenhamn, 20/3)

Mer intressant under månaden ifråga lär det bli. Sanna mina ord.

Innan jag avslutar - ikväll återvänder äntligen Wilmer X! Att det är en utomhuskonsert i december får man ta. Det är ändå Wilmer X. Får jag bestämma kommer följande låtar att spelas:

Vad jag än gör
För dum för pop
Silver
Jag flippar ut
Kör dej död
Söt sak
Sjuk av att se dej
Hippiekick
Hon är ihop med en insekt
Blå vägen hem
Han måste ut ur mitt liv
Skum
Blod eller guld
Vild
Primitiv
Vem får nu se alla tårar
Radio W.X.
Blind mans bluff
Har du sett min ängel
Du i din värld

I ungefär den ordningen.

Då jävlar snackar vi!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar