söndag 28 november 2010

På en plats i medvetandet

Nu är jag på en plats i mitt liv där jag känner mig tvungen att uppdatera bloggen. Faktiskt.

Galen helg. I mångt och mycket. Låt mig ta fredagen som exempel.
Punkt ett: En tur förbi en av Telias butiker för att kirra ett simkort till den nyanlända iPhonen. När jag kom hem på eftermiddagen hade det ordinarie dykt upp i brevlådan. Jahapp.
Punkt två: Tur förbi Skivesset. Hittade mängder av intressanta skivor bland begagnat-avdelningen. Gick ur affären med tv Tom Petty and the Heartbreakers-plattor och en Springsteen.
Punkt tre: Körlektion. I mängder av snö. Lagom kul. Ganska halt. Men det gick bra. Faktiskt.
Punkt fyra: Komma hem och finna Parkway Drive-plattan "Killing with a smile" i brevlådan.
Punkt fem: Återföreningsfest. Typ. Två av nyckelkaraktärerna backade ur. Istället blev det "vanlig" fest. Grymt kul! Dock, upptäckte faran med att ha tillgång till Facebook/Twitter via iPhone samtidigt som alkohol. Det blev både dyrt och pinsamt till slut.
Punkt sex: försöka ta sig hem runt klockan sex på morgonen. Försenade och missade bussar innebar att jag inte steg inom dörren här hemma förrän strax efter åtta. Då hade solen gått upp. När jag vaknade - strax efter klockan fyra - var den nere igen. Somliga jobbar åtta till fyra. Jag sover åtta till fyra. En smula efterblivet kändes det dock.

Sedan var det då lördag. Notera att min lördag började runt halv fem på eftermiddagen. Det blev alltså min morsas utsökta moussaka till frukost. Sedan - snabb dusch och iväg från hemmet igen.

Denna gången styrde vi kosan mot KB-Hallen i Köpenhamn. Där skulle Deftones stå för underhållningen. Undantaget alltför många tåg- och metrobyten för att ta sig dit var kvällen legendarisk.

Vi fick höra "Digital bath". Vi fick höra "Xerces". Vi fick höra "Elite". Vi fick höra "When girls telephone boys". Vi fick höra "Birthmark". Vi fick höra "Passenger".

Det går att diskutera hur pass oväntade de uppräknade låtarna var. Men det spelar ingen roll. En fantastisk låt är en fantastisk låt oavsett förutsägbarhet.

Sett till vad de spelat på andra ställen på turnén så saknade jag "Hole in the earth", "Back to school (Mini-maggit)", "Dai the flu", "Lotion" och framför allt "Hexagram" - den sistnämnda är deras bästa låt någonsin.

Men jag klagar inte. Chino Moreno är inte bara världens kanske bästa metalsångare. Han är också en enormt energisk frontman.

Om det var bättre än deras spelning på Copenhell i somras? Det vete hundan. Vi säger oavgjort. Vad som var till gårdagens fördel var emellertid att man slapp stå utomhus och frysa. Till Copenhells fördel - "Sextape" var mycket vackrare då. Men den diskussionen klarar jag mig utan.

Bjussar på Deftones setlista från i går kväll:
Rocket skates
Around the fur
My own summer (Shove it)
Be quiet and drive (Far away)
Elite
Knife prty
Digital bath
Diamond eyes
CMND/CTRL
Risk
Beauty school
Xerces
Prince
You've seen the butcher
Sextape
When girls telephone boys
Minerva
Passenger
Change in the house of flies

Birthmark
Engine no. 9
Root
7 words

Nu? Slänga in go' musik på den splitternya iPhonen. Sedan ha ångest över inlämningsuppgiften till i övermorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar