måndag 31 januari 2011

Ett jobbigt mellanläge

Internet är fantastiskt på sina sätt. Enkelt att få tillgång till information och enkelt att ge ut information. Har man inte kunskaper att göra sin egen hemsida, är det enkelt att starta en blogg, skaffa ett Facebook-konto eller dito på Myspace för att kunna offentliggöra information för intresserade. Inte minst är det viktigt för musikbanden där ute.

Men för tillfället är det ett helvete att få reda på grejer om musikgrupper man gillar. Förr i tiden, låt säga för två-tre år sedan, var Myspace den obestridda härskaren över informationskanaler för band. Idag har Myspace lanserat något som heter Myspace Beta, och det är fullkomligt motbjudande värdelöst. Det tar lång tid att ladda sidan, det hänger sig, det är fult och det är omöjligt att hitta den informationen man letar efter. Många band har därmed också tröttnat på det och uppdaterar inte sina Myspace-sidor längre. Förståeligt.

Över till Facebook då. Nästan alla band har en Facebook-sida. Men ännu är det inte i klass med hur Myspace var under dess finaste år. Att exempelvis hitta information om kommande spelningar är inte det lättaste. Att lägga upp ett evenemang för varje konsert är det få som gör. Och att skriva en enkel lista över kommande gig i fliken Information (som exempelvis Royal Republic gör) är det inte alla som orkar med. Jag tvivlar inte på att Facebook helt och hållet kommer att inta tronen som Myspace en gång satt på, men det har inte hänt än och det kommer att dröja.

Egna hemsidor då? Alltfler band struntar helt sonika i att ha en sådan. Många har en adress registrerad (bandnamn.se, typ) men ofta skickar den besökaren till Myspace-sidan istället, som i sin tur inte uppdaterats sedan juli 2009. Trist.

Twitter är för musikgrupper mest en förlängning av Facebook, och därmed inte fullkomligt.

En del band har hittat det fina i att skaffa en blogg och låta det agera substitut för en regelrätt hemsida, men långt ifrån alla. Långt ifrån en tiondel, rentav.

Resultat - vi befinner oss i ett jobbigt mellanläge där Google för tillfället är den bästa källan för att hitta information om ett band, oavsett om det rör sig om Iron Maiden eller Stone Carpet. Någonstans är det ganska fel, kan jag tycka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar