fredag 6 september 2013

Att lyssna enligt ett tema

I går bestämde jag mig för att låta ett tema styra mitt musiklyssnande. Vilket tema? Färgad musik. Blues, funk, soul, r'n'b, hiphop, rock'n'roll. Det finns naturligtvis gott om vita akter inom alla dessa genrer, men endast svarta artister kvalade in till Winamp.

Så, dagen spenderades i sällskap av följande skivor (vissa är bättre än andra, så klart):

The Meters - Look ka py py
Lauryn Hill - The miseducation of Lauryn Hill
Bo Diddley - Bo Diddley
Bo Diddley - Go Bo Diddley
Parliament - Mothership connection
Earth, Wind & Fire - That's the way of the world
The Meters - Rejuvenation
War - The world is a ghetto
Sammy Davis, Jr. - Best 20 songs
Marvin Gaye - Here, my dear
Cornell Dupree - Can't get through

Mellan varje skiva petades dessutom en eller två Nas-låtar in, som avlösning. Dessutom ackompanjerade Nas kvällens joggingtur. När det var dags att knoppa in fick Sam Cooke vagga mig till sömns.

I dag? Nästan enbart jazz. Dessa har hunnits med hittills:

Ornette Coleman - This is our music
Miles Davis - Quiet nights
Ornette Coleman - Free jazz
Miles Davis - Seven steps to heaven
Ornette Coleman - Something else!!!

Plus en liten spellista med diverse låtar av fantastiska sångare, så som Frank Sinatra, Billy Joel, Sam Cooke, Ray Charles, Marvin Gaye, med flera.

Innan dagen är slut ska jag ha hunnit med de här också:
BB King - Let the good times roll
Charlie Parker - Jam session

Och någon mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar