tisdag 5 oktober 2010

En sysselsatt höst

Förra hösten var, åtminstone för min del, obeskrivligt cool när det gällde konserter. Kontraster (Calaisa på fredagen och Behemoth onsdagen därpå), upptäckter av då okända band (Royal Republic på Banco), intressanta bekantskaper(HEALTH och The Devil Wears Prada) och två av de bästa spelningar jag någonsin sett (Mott The Hoople och Green Day).

Allt talar för att den här hösten kommer bli ännu tuffare. Om det är möjligt? Jag skulle ljuga om jag sa att jag inte tvivlat på det. Men när jag undersöker faktorerna blir jag mer övertygad om att så är fallet. Låt mig förklara bevismaterialet, i tur och ordning.

7/10, Volbeat på Malmö Arena
Världens bästa liveband? Volbeat aspirerar åtminstone till titeln. De inleder sin största Europaturné hittills i övermorgon på Percy Nilsson Skrytbygge Arena, och närvaro är så klart obligatoriskt.

14/10, Danko Jones på KB
Danko Jones för fjärde gången på två och ett halvt år för min del. Men är det någon man kan se ofta är det denna kanadensare. Underhållning är ett honnörsord, och att få höra mer material från "Below the belt" än vad vi fick på Copenhell-festivalen kommer bli intressant.

25/10, Dark Tranquillity på KB
Mikael Stanne utlovade en sanslöst bra höstturné när jag förhörde honom om nya plattan "We are the void". Som om vi tvivlade.

28/10, The Gaslight Anthem på KB
New Jerseys arbetarklasshjältar har släppt årets hittills bästa platta, "American slang", och att få höra Brian Fallons hjärteskärande noveller i verkliga livet kommer vara värt alla biljettpengar i världen.

29/10, Watain på KB
"Lawless darkness" är inte black metal. Inte heller metal. Inte ens musik. Det är konst, verklig finkultur. Jag tar för givet att turnéavslutningen kommer bli en storslagen upplevelse.

3/11, Katatonia på KB
Fjolårets "Night is the new day" hörde till det årets absoluta höjdpunkter. Jag hoppas på en härligt melankolisk onsdagskväll när supertrevlige Anders Nyström och hans kumpaner intar KB.

5/11, Walking With Strangers och Yersinia på Arena 305
Sharkbait-turnén bjuder också på Aim for the Sunrise och Chastise. För min del är det Walking With Strangers - "Buried dead and done"-ep:n tillhör årets höjdpunkter - och Yersinia, vars fullängdsdebut Efter oss syndafloden" inte kan komma snart nog, som lockar.

19/11, Volbeat på Forum
Näst sista spelningen på turnén är en fredag på hemmaplan för Volbeat. Allt pekar på en kärleksfull och minnesvärd kväll. Inte en chans att jag skulle nöja mig med att bara se dem en gång på turnén, liksom.

21/11, As I Lay Dying, Heaven Shall Burn och Adept på KB
Visst uppträder Suicide Silence också. Men det är i synnerhet för Heaven Shall Burn och Adept jag är intresserad av denna söndagskväll. Tippar på en galen mosh. Ni hittar mig där!

27/11, Deftones och Coheed and Cambria på KB-Hallen
Deftones på Copenhell-festivalen var en sanslös upplevelse. Nu kommer de inta KB-Hallen och förhoppningsvis tangera och överträffa framträdandet ett halvår tidigare.

9/12, Soilwork, All That Remains och Neaera på KB
Visst, två band till, men vem bryr sig om Caliban och Bleed From Within? Soilworks senaste platta må ha varit en besvikelse av kungliga mått, men deras kapacitet som liveband går aldrig att ta fel på. Nysläppen från All That Remains och Neaera är dessutom överväldigande.

17/12, Roky Erickson på KB
Jag har grämt mig i tre år för att jag missade Roky förra gången han var i stan. Nu får jag en ny chans. Måtte det bli lika legendariskt som alla försökt göra gällande gubbens konserter.

21/12, Pendulum på Vega.
"Immersion" är en grymt cool platta, och Pendulum är ett grymt coolt band. Deras spelningar ryktas ha en intensitet värdig ett tredje världskrig. Jag gör min bedömning i december. Julafton kommer tre dagar tidigare i år.

Se, vilken uppställning hösten samlat ihop! Jag är sjukt nöjd. Och ha då i åtanke att det kunde varit bättre.

För Against Me! har ställt in sin Europaturné, och uppträder alltså inte som planerat i Köpenhamn den 10 december.

Och Hurts sålde ut sin Köpenhamnsspelning innan jag hann fixa plåtar, och ett Stockholmsbesök kan bli svårplanerat.

Dessutom missar jag Bullet For My Valentine-spelningen på Baltiska Hallen den 20 november.

Och Filters utlovade Europaturné verkar inte bli av i år.

Men var nöjd med allt som livet ger, som Baloo sjöng. När hösten bjuder på sådant här kan jag inte annat än vara det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar