söndag 18 december 2011

"It's the most wonderful time of the year"

Det tvistas ofta hur huruvida julen är förträfflig eller anskrämlig. En del använder argument om att den är mysig, kärleksfull och fin. Andra tycker snarare att den präglas av köphets, stress och falskhet.

Min uppfattning hamnar tveklöst i den förstnämnda kategorin. Jag älskar julen! Av ingen särskild anledning tänker jag presentera ett antal viktiga komponenter för att det ska bli en riktig jul. Åtminstone i min värld.

Kalle Anka kl 15:00
Givet. Det här behöver jag inte ens skriva en motivering för.

"Ensam hemma"-filmerna
Brukar gå i repris vid lite slumpmässiga tidpunkter under julen. Alltid lika roliga och skänker helt rätt "banka bovar"-julstämning

Budapesttårtan efter klapputdelningen
Vet inte hur pass vedertagen tradition det är, men i vår familj käkar vi alltid ohälsosamma mängder tårta efter att julklapparna fått sina rättmätiga ägare.

"Love actually"
Romantisk komedi, visst. Chick flick, kanske. Inte desto mindre gillar jag den här filmen skarpt (ja, jag är en mes). Skulle julstämningen hamna en millimeter på sned räcker det att smälla igång filmen för att allt ska falla på sin plats igen.

"Santa's slay"
Något lämpligare att titta på framåt småtimmarna efter att övriga familjemedlemmar gått och lagt sig. En b-film om att tomten är en ond jävel som vill ta livet av folk. Klockren, givetvis!

"Sunes jul"-repriser
Lika självklart som granen. För den som inte orkar hålla reda på eventuella klockslag i tv-tablån finns avsnitten på Youtube att avnjuta vid valfri tidpunkt. För en jul utan Rudolf Andersson är inget att ha. Hur ska man klara sig utan klassiska repliker som:

"Regeringen gör mig galen! Titta på det där, bara. Vad är det för kvalitet på granarna i dag? Är det miljöpolitik?"

Rostbiff-macka med remoulad
Julbord är hopplöst överskattat. Sill är vidrigt och julskinkan inte alls lika fantastisk som sitt rykte. Men åtminstone hemma hos oss brukar vi ha skivad rostbiff att slänga på mackan. Det är vad jag lever på fram till nyår.

Granen
Duuuuhhhh.

Den dryga väntan efter gröten
När jag var liten grabb var väntan mellan grötätande och julklappsutdelning årets längsta kvart. Den har inte kortats för att jag blivit äldre. Eller så har jag bara stannat kvar i dagisstadiet.

Band som The Dangerous Summer, Khoma, Young Guns, Times Of Grace, Pendulum och Editors i iPoden
Det är jul för mig.

Och med det - god jul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar