tisdag 5 november 2013

"Spela inte död som tv:s testbild - du måste ge oss lite program, madame"

I helgen gjorde jag fyra listor. Jag räknade upp tjugo "sjukt hörvärda plattor" inom kategorierna hip hop, country, soul/funk och jazz.

Listor är kul, så jag fortsätter med det. Den här gången blir kriterierna lite annorlunda. Först - tjugo sjukt hörvärda svenskspråkiga plattor. Sedan - tjugo sjukt hörvärda punkrelaterade plattor.

Vi börjar med de där svenska skivorna. Som vanligt: inget är rangordnat. Allting är uppräknat i ordning efter när titlarna dök upp i huvudet.

Kent - Hagnesta hill
Kent - Tillbaka till samtiden
Thåström - Kärlek är för dom
Wilmer X - Primitiv
Wilmer X - Tungt vatten
Invasionen - Hela världen brinner
Invasionen - Saker som jag sagt till natten
Bruket - En annan klass
Alice B - Alice B
Vånna Inget - Allvar
Carolina Wallin Pérez - Där vi en gång var
Ulf Lundell - Kär och galen
Ulf Lundell - Rent förbannat
Nationalteatern - Livet är en fest
Håkan Hellström - Känn ingen sorg för mig Göteborg
Håkan Hellström - Det kommer aldrig va över för mig
Alenah - Alla vägar bär till rom
Bob Hund - Folkmusik för folk som inte kan bete sig som folk
Zombiekrig - Undantagstillstånd
Gyllene Tider - Moderna tider

Kommentar: om jag tillåtit mig själv att nämna fler än två skivor per band eller artist hade jag räknat upp hela Kents diskografi. Sveriges bästa band, genom tiderna, överlägset. Utan konkurrens.

Vad som gäller "punkrelaterade" plattor: ingen genrebenämning är så omstridd som punk, och få blir så förnärmade när någon, enligt deras uppfattning, "missbrukar" genretermen som punkare. Även om det är kul att provocera självutnämnda världsförbättrare med noll självdistans (är Bono punkare?) så väljer jag termen "punkrelaterad" i stället för punk. Kan inte placera Have Heart och Sum 41 på samma lista annars.

Refused - The shape of punk to come
Sham 69 - Who killed Joe Public
Sum 41 - Screaming bloody murder
Green Day - 21st century breakdown
Green Day - Nimrod
Have Heart - Songs to scream at the sun
Have Heart - The things we carry
Ghost of a Thousand - New hopes, new demonstrations
Living With Lions - Holy shit
Living With Lions - Make your mark
Mindset - Leave no doubt
Rise Against - The sufferer & the witness
Rancid - ...and out come the wolves
Gallows - Grey Britain
Gallows - Gallows
Atlas Losing Grip - State of unrest
Strung Out - Agents of the underground
The Offspring - Americana
The Clash - London calling
Against Me! - White crosses

Vill påpeka att jag inte anser The Gaslight Anthem vara punkrelaterade. De är ett rockband, och inget annat. "Sink or swim" var inte heller punk. Annars, om bandet platsat, hade "The '59 sound" och "American slang" inkluderats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar