lördag 14 december 2013

Her tenere

I dessa "lista årets bästa skivor"-tider vill jag förstås inte vara sämre. I detta nu arbetar jag på en genomgång av ett ospecificerat antal skivor från 2013 som förtjänar att nämnas. Vill inte ge ifrån mig ett hafsverk bara för att.

Eller, det är kanske vad jag ska göra nu. Tänker tjuvstarta och peppa för två 2013-plattor som absolut inte får missas. De tillhör samma genre, men ändå inte. Vi börjar från början.

Tuareg är ett folkslag i nordöstra Afrika. De är av tradition nomader och bosätter sig huvudsakligen kring Saharaöknen. I dag finns de största Tuareg-befolkningarna i Mali, Niger och Algeriet. De har inget eget land, och deras historia har innehållit många våldsamma, men misslyckade uppror för att få ett självständigt land. Så sent som i fjol lyckades en revolutionär rörelse överta delar av nordvästra Mali och förklara områdena självständiga, men tidigare i år togs dessa territorier tillbaka av Malisk militär.

År 1979 startades bandet Tinariwen, som spelar det som ofta kallas Tichumaren. Det vill säga, en slags blandning av ökenblues och traditionell Tuaregfolkmusik. De lyckades nå viss framgång i västvärlden under det tidiga nollnolltalet, vilket banat väg för fler Tuaregband. Tinariwen har inte släppt en skiva i år, men kommer med en nästa år. Den ska heta "Emmaar" och kommer så klart vara hur bra som helst.

Nu, fokus på de två skivor jag aviserade för några rader sedan:

Tamikrest har släppt en skiva som heter "Chatma", som är överdjävulskt bra. Den är suggestiv, rytmisk, tillbakalutad och med mycket baktakt. Lyssna på "Itous", "Takma" och "Djanegh etoumast".

Bombino är vad gitarristen Omara Moctar kallar sig, och han har släppt "Nomad" i år. Den består av energisk, sprudlande gitarrmusik med ett nästan hypnotiserande, malande groove. Lyssna på "Her tenere", "Amidinine" och "Azamane tiliade". Bombino är tveklöst 2013s största gitarrist.

Jag funderar på om jag ska sätta ihop en slutgiltig topp tio-lista för 2013 också. Om det blir så, kan du räkna med att både Tamikrest och Bombino återfinns i den listan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar