måndag 2 december 2013

"Silver bells, silver bells"

Jag har sagt det förr och jag säger det igen: jag älskar julen.

I går publicerade jag en stor genomgång av arton julskivor på Muzic.se. Det kan se ut som ett hastverk, men faktum är att jag jobbat på textjäveln i drygt en månad. Bara att lyssna igenom arton plattor en gång vardera tar åtskilliga timmar, och ska man dessutom läsa på om skivorna och artisterna, lyssna in sig, kläcka fiffiga formuleringar - ja, du hajar. Läs den här. Läs. Jag lovar att den är värd några minuter.

Eftersom jag gillar statistik bestämde jag mig för att gå igenom de arton skivornas låtlistor en sista gång och undersöka vilka jullåtar som är vanligast förekommande. Det finns ju en utbredd uppfattning om att alla julskivor utgörs av samma låtar. Riktigt så illa är det inte. Exempel: Loreena McKennitts "To drive the cold winter away" innehåller inga låtar som förekommer på någon av de andra sjutton skivorna.

Men, visst. Många låtar har tolkats om och om och om igen, och dyker upp titt som tätt på diverse julskivor. Vilka som har spelats in flest gånger? Av de arton undersökta skivorna ser statistiken ut som följer:

Åtta versioner:
"The Christmas song".

Sju:
"Little drummer boy"
"Winter wonderland"

Sex:
"White Christmas"
"Silent night"
"Santa Claus is coming to town"
"Rudolph the red-nosed reindeer"
"O come all ye faithful"
"Jingle bells"

Fyra:
"We wish you a merry Christmas"
"Frosty the snowman"
"Hark! The herald angels sing"
"O little town of Bethlehem"

Tre:
"What child is this"
"'Twas the night before Christmas"
"Joy to the world"
"God rest ye merry gentlemen"
"The first noel"
"I'll be home for Christmas"
"Have yourself a merry little Christmas"

Antalet låtar som spelats in två gånger är för många för att räkna upp.

Min absoluta favoritjullåt är "Santa Claus is coming to town". Det är en gedigen poplåt som fungerar i alla sammanhang, och som det dessutom är omöjlig att inte bli glad av. Det är svårt att välja en version som är bäst. Men det skulle kunna vara den som The Crystals gör på "A Christmas gift for you from Phil Spector". Eller Frank Sinatras inspelning från 1948. Eller Tony Bennetts. Eller Patti Pages.

Av de lite mer religiösa låtarna är "Hark! The herald angels sing" min favorit. Bob Dylans tolkning på "Christmas in the heart" är fruktansvärt bra.

En annan slutsats är att "Little drummer boy" förmodligen är den låt som lämnar mest utrymme för personlig särprägel och egenart, vilket antagligen är en så god anledning som någon till att den spelats in så ofta. Men ytterligare en "Silent night"-kopia klarar sig världen bra utan.

Ska göra en liten rangordning av de arton julskivorna också. I artikeln på Muzic (läs! igen) är de kronologiskt uppradade. Nu ska jag dela in dem i fyra kategorier.

Absoluta måste-skivor:
Jo Stafford - "Happy holiday"
Ella Fitzgerald - "Ella wishes you a swinging Christmas"
Phil Spector - "A Christmas gift for you from Phil Spector"
Loreena McKennitt - "To drive the cold winter away"
James Brown - "Funky Christmas"
Bob Dylan - "Christmas in the heart"

Klart rekommendabla:
Patti Page - "Christmas with Patti Page"
Tony Bennett - "Snowfall: the Tony Bennett Christmas album"
Connie Smith - "Joy to the world"
Charlotte Church - "Dream a dream"

Överkurs, men hörvärda:
Lynn Anderson - "The Christmas album"
Meco Monardo - "Christmas in the stars"
Dolly Parton - "Home for Christmas"
Bad Religion - "Christmas songs"
Faith Evans - "A faithful Christmas"

Undvik:
Frank Sinatra - "Christmas songs by Sinatra"
Amy Grant - "A Christmas album"
August Burns Red - "Presents: sleddin' hill, a holiday album"

Ja, det var väl det. Jag är för övrigt mitt uppe i att avverka ett stort gäng julfilmer. Ja, jag älskar julen. Den genomgången kommer så klart dyka upp här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar