onsdag 17 november 2010

Något bra kan bli bättre

För fyrtioen dagar sedan inledde Volbeat sin Europaturné på Malmö Arena. Jag var på plats och konstaterade att de fortfarande är ett sällsynt bra liveband. Och att setlistan var aptitlig. Men kunde varit bättre. Allt kunde varit bättre.

Missförstå mig inte - jag älskade så gott som varenda sekund av spelningen.

Men jag ska se danskfyran på fredag igen, denna gången på hemmaplan i Köpenhamn, på det utsålda Forum. Så jag lägger ut min plan för hur en redan välplanerad och grymt bra show kan bli ännu bättre.

Vi går efter setlistan som spelades i Malmö. Eventuella ändringar som gjorts sedan dess ämnar jag ignorera.

The mirror and the ripper
Stabil men inte fantastisk öppning. Regeln "alltid öppna med första låten på nya plattan" är sjukt tråkig. Placera "A warrior's call" framför den här, så blir "The mirror and the ripper" en tempofylld andralåt som bergfäster ribban för kvällen. Och skynket som dumpas efter låtens första del lär komma mer till sin rätt då.

Maybellene i hofteholder
Hallelujah goat
Det blir en smula tafatt när Michael Poulsen ska byta till akustisk gitarr redan i andra låten. Byt plats på de här två. Enkelt som det.

16 dollars
Min favorit på nya plattan borde ligga något senare i setet, tycker jag. Och ta in Jakob Oelund (Taggy Tones) på ståbas. Han lirar trots allt på plattan.

Heaven nor hell
Utan anmärkning.

Guitar gangsters and cadillac blood
Om vi antar att mitt förslag på öppningen med "A warrior's call" och "The mirror and the ripper" antagits, så bör den här låten ligga direkt därefter. Alltså som tredje låt.

Soulweeper
Diskografins mest överskattade låt? Kan vara så. Men den är åtminstone bättre än tvåan. I alla fall: byt ut mot något bättre från debuten. Förslagsvis "Something else or...".

Who they are
Grym Slayer-dänga. Ligger fint här, även om jag gärna sett den bytas ut mot något vassare från nya plattan. Typ "A new day".

Evelyn (gästas av LG Petrov från Entombed)
Fullkomligt krossande. Att se LG Petrovs sluskiga uppsyn på scen tillsammans med välkammade Volbeat är så obeskrivligt coolt något kan bli.

Mary Ann's place
1. Varför kompar inte följeslagaren Christian Pedersen på akustisk gitarr längre? Tre gitarrer är bättre än två. I alla fall ibland.
2. Pernille Rosendahl på gästsång. Alltid.

Sad Man's Tongue
Bring out Christian Pedersen.

We
Bring out Christian Pedersen.

7 Shots
Thomas Bredahl gästsjunger så klart coolt som bara den. Men det hade varit ännu coolare om Jacob Bredahl från förbandet The Kandidate fått sjunga de partierna istället.

A Warrior's call
Sätt som öppningslåt.

I only wanna be with you
Tillhör kategorin "Livestandards som aldrig bör bytas ut". 'Nuff said.

Boa [JDM] (bara andra halvan)
Jag är inte mycket för det där att bara spela halva låten. Spela hela eller låt det vara. I det här fallet: spela hela. Men byt ut den mot en bättre låt från "Rock the rebel / metal the devil". Förslagsvis "Devil or the blue cat's song".

Pool of booze booze booza
En smula urlakad vid det här laget. Jag vill hellre höra "Everything's still fine", "Alienized" eller "Another day, another way" från debuten.

Still counting
The garden's tale'
Duo med två självklara publikerövrare. Byt plats på dem, tycker jag.

Fallen
Thanks
Here we are again. Byt plats på de här två också.

The Human instrument (med Raining blood-outro)
Grym avslutning visst. Men: "Raining blood"-lånen hör hemma tillsammans med "Still counting". Skicka tillbaka dem dit. Under den tiden låten avslutas hade ni hunnit avverka "Back to prom". Gör det. Snälla.

För att sammanfatta bör alltså setlistan se ut så här på fredag, om jag får bestämma:
A warrior's call
The mirror and the ripper
Guitar gangsters and cadillac blood
Hallelujah goat
Maybellene i hofteholder
Heaven nor hell
Something else or...
A new day
Evelyn
Mary Ann's place (med Christian Pedersen och Pernille Rosendahl)
Sad man's tongue (med Christian Pedersen)
We (med Christian Pedersen)
7 shots (med Jacob Bredahl)
I only wanna be with you
Devil or the blue cat's song
Alienized
16 dollars (med Jakob Oelund)
The garden's tale
Still counting (med Raining blood-outro)

Thanks
Fallen
The human instrument
Back to prom

Då jävlar snackar vi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar