lördag 20 november 2010

Utsåld arena, gästartister och dvd-inspelning

Jag talar givetvis om Volbeats spelning på hemmaplan igår. Forum i Köpenhamn såldes ut. Det innebär 10000 pers på plats. Spelningen filmades för ett framtida dvd-släpp. Alla gästartister - utom Barney Greenway från Napalm Death - medverkade i sina respektive låtar.

Det innebar alltså att...
...Jakob Oelund (Taggy Tones) spelade ståbas i "16 dollars".
...LG Petrov (Entombed) ersatte Barney i "Evelyn".
...Pernille Rosendahl (The Storm) förgyllde "Mary Ann's place".
...Michael Denner (Mercyful Fate) drog av några solon i "7 shots".
...Mille Petrozza (Kreator) gjorde samma låt än mer diabolisk med sin stämma.
...Mikkel Kessler (den danske boxaren) fick vara med på scen under "A warrior's call".
...Johan Olsen (Magtens Korridorer) gjorde "The garden's tale" ännu bättre.
...ett och ett halv dussin (typ) fans anslöt sig till bandet under "Thanks".

Minnesvärt. Häftigt. Obetalbart. Coolt. Oförglömligt. Ni hajar.

Jag tippar rentav på att spelningen kommer bli en samtida "jag var där"-historia. Och jag kan inte heller bärga mig tills dvd:n släpps.

Det här var femte gången jag såg Volbeat på scen. Och det var utan tvekan den bästa. I Lund 2009 var det fantastiskt bra, men en spelning i mängden. I Köpenhamn 2009 saknade jag det lilla extra som jag trodde de skulle plocka fram på hemmaplan. På Metaltown 2009 var det en typisk festivalspelning och brist på utrymme för totaldominans. I Malmö 2010 var det förvisso coolt med turnépremiär, men det saknades en gnutta vana för det nya scenbygget.

Men igår kväll, mina damer och herrar, föll allt på plats.

Missförstå mig inte. Jag har sedan första Volbeat-spelningen jag bevittnade tyckt att bandet varit bland det bästa som går att se på scen. Men trots att de fyra tidigare spelningarna allihop varit fantastiska, så fick gårdagen allt annat att framstå som undermåligt.

Superlativ regerar. Vill ni ha en mer nyanserad recension så hänvisar jag er hit.

Men en setlist.fm-widget ska vi få in.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar