söndag 7 augusti 2011

So long and goodbye, Skåne - del 3: Klågerup och de där orterna man aldrig hört talas om och aldrig kommer besöka igen

Scenariot är följande:

Det är fredag eftermiddag. Har precis varit nere på Systembolaget med en kompis. Cyklar hemåt, med händerna tomma. Jag menar, jag har inga kvällsplaner. Varför ska jag då ödsla pengar på alkohol? Klockan är strax efter halv sex. Ett sms plingar in. "Vad gör du ikväll?". En notifikation om en fest i Klågerup, med andra ord.

Tittar på klockan. Nästan tjugo i sex. Systembolaget stänger prick sex. Fan. Hur gör jag? Det enda som kan göras - kastar mig på cykeln och stressar dit. Det får till följd att tjejen i kassan känner igen mig och jag kan alltså pricka av punkten "Handla på Systembolaget utan att visa legitimation" på listan "Things to do before you turn thirty".

Men ja. En sedvanlig fylla i metropolen Klågerup blir det. Avslutar det hela ganska tidigt dock - tar bussen hem redan tio över tolv. Varför? Jag är byggd som en liten, liten skolflicka och stupar ganska tidigt ikväll. Mitt fel.

Bakfyllan gör sig sjukt påmind när jag med ett ryck vaknar klockan sju morgonen efter. Somnar om, vaknar igen, somnar om, och så vidare, innan jag slutligen stiger upp klockan elva. Då sätter min träffsäkra bakiskur - pizzasallad - in nådastöten motbaksmällan och jag är människa igen. Nästan.

En kompis dyker upp strax innan tolv. Vi ger oss ut på vägarna. Första stoppet: den legendariska Alstadgrillen. Deras baconburgare går då inte av för hackor, kan jag informera.

Två hastiga stopp i Anderslöv och Västra Vemmenhög senare är vi i Veberöd. Sedan siktar vi mot Hurva. Innan vi är framme hinner vi stanna i Silvåkra och Harlösa.

Därefter ska vi hamna i Bessinge. Tar ett avbrott för glass- och cigginköp på Konsum i Hörby först. Sedan konstaterar vi att Bessinge består av åkrar, traktorer och fält. Inget mer. Och kör vidare.

Vi hittar min personliga favorit under resan - Rebbetuaröd! En ort inte så långt från Hörby, som helt tycks sakna bebyggelse och befolkning. Den består av två skyltar som signalerar start och slut för orten, plus en väg och lite skog. Helt fantastiskt.

I Degeberga handlar vi på Matöppet innan vi är framme i Yngsjö och fotograferar en parkeringsplats. Nästa hållplats är en annan favorit, nämligen Åhus och den helt enorma glassen för trettio kronor.

Sedan har vi för avsikt att hamna i Esarp, som avslutning. Följetongen är alltså tv-serien "Skånska mord" och dess orter - Veberöd, Hurva, Bessinge, Yngsjö och Esarp. Men i den sistnämnda hamnar vi aldrig. Varför? Berättar strax.

Vi kör lite planlöst söderut. Stannar i Harnestad och fotograferar dess skylt. Stannar utanför Matöppet i Everöd. Stannar vid en kyrkogård i Östra Sönnarslöv. Stannar i Fränninge. Stannar i Vollsjö. Där tar resan slut.

Min kompis till chaufför råkar hamna för nära en trottoarkant, vilket visar sig vara ödesdigert för höger framdäck. Han knackar på första, bästa hus som ligger vid vägen. De som bor där visar sig vara sådana som kan meka bil och byta däck. De sätter på reservdäcket åt oss, helt kostnadsfritt. Läser de detta - ett enormt tack!

Så det återstår inte mycket än att vända hem. Köra i max sjuttio på vägarna. Skapa karavaner av stressade bilister efter oss. Kör förbi Sjöbo, Dalby, Staffanstorp och annat innan vi formellt avslutat resan.

Oväntat och tråkigt slut, ja visst. Antiklimax, helt klart. Dock först efter att ha åkt runt i Skånes många avkrokar och konstaterat att det kanske inte är så illa att bo i Svedala, trots allt.

Eller vänta, vad är det jag sitter och säger?

(Fotnot: Facebookvänner kan titta på foton från resan i albumet "Roadtrip!")

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar