måndag 14 oktober 2013

"Throw my ticket out the window..."

"...throw my suitcase out there too. Throw my troubles out the door, I don't need them anymore".

I morgon är det den 15 oktober 2013. Klockan 20:00 kommer jag befinna mig i Danmark. I Köpenhamn. I stadsdelen Frederiksberg. På gatan Falkoner Alle. På gatunumret 9. I lokalen Falconer Salen. På scenen framför mig kommer Bob Dylan uppträda. Biljetten har kostat mig över tusen danska kronor, och kommer vara värd vartenda öre.

I övermorgon är det den 16 oktober 2013. Klockan 20:00 kommer jag befinna mig i Danmark. I Köpenhamn. I stadsdelen Frederiksberg. På gatan Falkoner Alle. På gatunumret 9. I lokalen Falconer Salen. På scenen framför mig kommer Bob Dylan uppträda. Biljetten har kostat mig över tusen danska kronor, och kommer vara värd vartenda öre.

Första gången jag såg Bob Dylan var den 28 mars 2009. Då spelade han på Malmö Arena. Jag hade en plats som kan beskrivas som "högst upp, längst bort" och fick kisa för att se små figurer på scenen. Jag minns att Bob Dylan satt på en stol och var sprallig som en busig tioåring med en sockerkick när han framförde "Tweedle dee & tweedle dum". Jag minns att jag tappade hakan när han inledde spelningen med "Maggie's farm". Jag minns att han var mer energisk än man borde ha väntat sig av en sextiosjuåring. Jag minns hans halstarriga framförande av "Just like a woman", som var ett långfinger åt den allsångssugna publiken. Jag minns att avslutande "Blowin' in the wind" knappt fick någon respons alls, vilken en sådan klassiker borde ha fått. Varför? Ingen kände igen den. Jag minns "Spirit on the water", "Stuck inside of mobile with the Memphis blues again", "All along the watchtower", "Beyond the horizon" och "Like a rolling stone". Jag minns att enda gången Bob Dylan sa något till publiken var när han skulle presentera bandet efter "Like a rolling stone".

Det var en fantastisk konsert.

Setlistan i sin helhet:

Maggie's farm
The man in me
Watching the river flow
When the deal goes down
High water (for Charley Patton)
Stuck inside of mobile with the Memphis blues again
Ballad of Hollis Brown
Just like a woman
Tweedle dee & tweedle dum
Beyond the horizon
Summer days
The lonesome death of Hattie Carroll
Highway 61 revisited
Like a rolling stone
All along the watchtower
Spirit on the water
Blowin' in the wind

Två och ett halvt år senare, den 3 november 2011, var det dags igen. Bob Dylan återvände till Malmö Arena. Jag också. Den här gången hade jag varit snabbare med att boka biljett och satt således på en mycket, mycket bättre plats. Den här gången hade Bob Dylan med sig Mark Knopfler, som spelade förband och ingick i Dylans kompband under de första fyra låtarna. Den här gången plockade Bob Dylan fram fler av mina personliga favoritlåtar, som "Love sick", "Girl from the north country", "Thunder on the mountain", "Blind Willie McTell", "Honest with me" och framför allt "Ballad of a thin man". Ingen låt lät som på skiva. Inte ens de relativt nytillkomna låtarna. Illa? Tvärtom. Bob Dylan var på strålande humör och verkade genuint peppad, förmodligen just för att han petat i låtarrangemangen, för att hålla det spännande för sig själv. Jag minns hur han gastade i refrängen till "Ballad of a thin man". Jag minns gunget i "High water (for Charley Patton)". Jag minns de coola nytolkningarna av "A hard rain's a-gonna fall" och "Tangled up in blue". Jag minns att enda gången Bob Dylan sa något till publiken var när han skulle presentera bandet efter "Like a rolling stone".

Det var en fantastisk konsert.

Setlistan i sin helhet såg ut så här:

Leopard-skin pill-box hat
Girl from the north country
Things have changed
Tangled up in blue
Honest with me
A hard rain's a-gonna fall
High water (for Charley Patton)
Blind Willie McTell
Highway 61 revisited
Love sick
Thunder on The mountain
Ballad of A thin man
All along the watchtower
Like a rolling stone
Blowin' in the wind

Jag började gilla Bob Dylan när jag gick i sexan. Jag fick höra "Like a rolling stone" och "Hard rain"-versionen av "Maggie's farm", och tyckte det var hur coolt som helst. Sedan blev jag förvirrad, skulle vara metal som fan i några år och glömde bort Bob Dylan. Till hösten 2008, när jag precis hade börjat andra året på gymnasiet. Då ordnade jag fram en skiva som heter "The best of Bob Dylan". Sedan var det kört. Jag köpte Bob Dylan-platta efter Bob Dylan-platta, lyssnade på honom så gott som varje dag och skaffade två år senare min första tatuering: den här bilden på höger underarm.

Mitt absoluta favoritband alla kategorier är Motörhead (en helt annan historia). Men min absoluta favorit, utan postfix, är Bob Dylan. Inte ens de lätt förvirrade plattorna han släppte under tidigt nittiotal eller de skivor som åttiotalet förstörde är undantag i min dyrkan. Jag skulle kunna ta i från tårna och kräkas fram superlativ efter superlativ för att uttrycka min kärlek för snubbens musik, men det låter jag bli.

I stället är det dags för min favoritgrej i hela världen: listor!

Först: Bob Dylans tio bästa plattor, med rangordning. Självklart börjar vi bakifrån.

10. Planet waves (1974)
9. Desire (1976)
8. Blonde on blonde (1966)
7. Time out of mind (1997)
6. John Wesley Harding (1967)
5. Slow train coming (1979)
4. Modern times (2006)
3. Oh mercy (1989)
2. Love and theft (2001)
1. Highway 61 revisited (1965)

Sedan: Bob Dylans femtio bästa låtar, utan rangordning. Låtarna är strikt kronologiskt uppradade. Låtar från samma skiva räknas upp efter spårordning på plattan ifråga. Tillåter mig själv att lista några specifika liveversioner.

“Girl from the north country” (“The freewheelin’ Bob Dylan”, 1963)
“With God on our side” (“The times they are a-changin’”, 1964)
“Only a pawn in their game (“The times they are a-changin’”, 1964)
“Subterranean homesick blues” (“Bringing it all back home”, 1965)
”Like a rolling stone” (”Highway 61 revisited”, 1965)
“Tombstone blues” (”Highway 61 revisited”, 1965)
“Ballad of a thin man” (”Highway 61 revisited”, 1965)
“Queen Jane approximately” (”Highway 61 revisited”, 1965)
“Desolation row” (”Highway 61 revisited”, 1965)
“Stuck inside of mobile with the Memphis blues again” (“Blonde on blonde”, 1966)
“As I went out one morning” (“John Wesley Harding”, 1967)
“All along the watchtower” (“John Wesley Harding”, 1967)
“The wicked messenger” (“John Wesley Harding”, 1967)
“Tonight I’ll be staying here with you” (“Nashville skyline”, 1969)
“Day of the locusts” (“New morning”, 1970)
“The man in me” (“New morning”, 1970)
“Watching the river flow” (“Bob Dylan’s greatest hits volume II”, 1971)
“I shall be released” (“Bob Dylan’s greatest hits volume II”, 1971)
“Tangled up in blue” (“Blood on the tracks”, 1975)
"Isis" ("Desire", 1976)
“One more cup of coffee” (“Desire”, 1976)
“Maggie’s farm” (“Hard rain”, 1976)
“Changing of the guards” (“Street legal”, 1978)
“Is your love in vain?” (“Street legal”, 1978)
“Man gave names to all the animals” (“Slow train coming”, 1979)
“Heart of mine” (“Shot of love”, 1981)
“Property of Jesus” (“Shot of love”, 1981)
“I and I” (“Infidels, 1983)
“Death is not the end” (“Down in the groove”, 1988)
“Gotta serve somebody” (“Dylan & the Dead”, 1989)
“Everything is broken” (“Oh mercy”, 1989)
“Man in the long black coat” (“Oh mercy”, 1989)
“Shooting star” (“Oh mercy”, 1989)
“Blind Willie McTell” (“The bootleg series volume 1-3 (Rare & unreleased) 1961-1991”, 1991)
“The times they are a-changin’” (“MTV unplugged”, 1995)
“Love sick” (“Time out of mind”, 1997)
“Dirt road blues” (“Time out of mind”, 1997)
“Make you feel my love” (“Time out of mind”, 1997)
“Things have changed” (“Wonder boys OST”, 2000)
“Tweedle dee & tweedle dum” (“Love and theft”, 2001)
“Mississippi” (“Love and theft”, 2001)
“High water (for Charley Patton)” (“Love and theft”, 2001)
“Honest with me” (“Love and theft”, 2001)
“Thunder on the mountan” (“Modern times”, 2006)
“Spirit on the water” (“Modern times”, 2006)
“Ain’t talkin’” (“Modern times”, 2006)
“Red river shore” (“The bootleg series volume 8 – Tell tale signs: rare and unreleased 1989-2006”, 2008)
“If you ever go to Houston” (“Together through life”, 2009)
“Duquesne whistle (“Tempest”, 2012)
“Roll on John” (“Tempest”, 2012)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar