torsdag 17 mars 2011

Stress, pengabrist, beslutsångest

Det är tre ord som beskriver konsertvåren fram till, låt säga första juni. Inte för att kalendern blir mindre fullsmockad när våren övergår till sommar, men någon form av avgränsning måste trots allt finnas.

Låt oss utgå från imorgon. Engel gästar The Rock i Köpenhamn, vilket är givet att spana in. The Ark spelar inför ett utsålt KB i Malmö dagen efter, vilket också är givet att spana in. Rise Against håller hov på Vega i Köpenhamn dagen efter det, vilket förstås också är givet att spana in. Tre konserter på tre dagar. Och jag som för närvarande går holmgång mot en livshotande förkylning. Skit också.

Veckan efter ser jämförelsevis lugn ut. Royal Republic har på grund av sångaren Adam Grahns halsinfektion skjutit upp ett antal spelningar, vilket innebär att konserten på Beta i Köpenhamn den 26 mars inte blir av. Men dagen innan är det rock'n'roll på Mejeriet i Lund. Crazy Lixx är huvudband, och det är förstås fint som snus. Dock är det förbands-Michael Machine som agerar dragplåster för min del.

Adept är Sveriges bästa band i den hårdare kategorin (överlag är det dock Kent), och därför borde det innebära spöstraff om man inte spanar in Nordenturnén tillsammans med brittiska While She Sleeps och svenska, briljanta Walking With Strangers. För min del betyder detta rent konkret att jag tar mig till KB i Malmö den 1 april och Beta i Köpenhamn dagen efter.

Fredag veckan efter spelar The Haunted i Lund. Goes without saying att det måste ses.

Dock är jag nog mer entusiastisk över vad som sker veckan efter. Sharkbait Tour II har vägarna förbi Folkets Hus i Lund. De tre huvudnamnen You Ate My Dog, Aim For The Sunrise och Promise Divine är förstås högkvalitativa så det förslår. Dagen efter är det dags att dansa tills man stupar på Färs och Frosta Sparbank Arena i Lund. Dropkick Murphys står för underhållningen, och jag har ingen anledning att tro att den här konserten skulle vara mindre bra än de andra två spelningarna jag sett bandet göra.

Dropkick Murphys tar med sig Sick Of It All som förband, vilket är helt enormt. Veckan efter spelar samma NYHC:are på The Rock i Köpenhamn i eget namn. Givet besök? You bet.

Den 28 april är det dags att kamma syntlugg till förmån för Nitzer Ebbs spelning på KB.

Vad som händer den 3 maj är ristat i sten. Jag kommer prick klockan nio på morgonen begå debut på Systembolaget och senare på kvällen se Slim Cessna's Auto Club med Jay Munly i spetsen på Babel i Malmö. Världens ballaste altcountryband skulle spelat där vid den tiden förra året, men den där satans Eyjafjallajökull satte käppar i hjulet för det.

Swans spelar på samma ställe dagen efter. Om det blir till att titta på det också har jag inte beslutat mig för än, men det är nästan för coolt för att missa. I alla fall hänger det en biljett till Rush på Malmö Arena den 8 maj här hemma.

För cirka fyrtio minuter sedan satte jag The Band of Heathens självbetitlade debutplatta i spelaren, och sedan dess har jag bestämt mig för att finnas i publiken när detta smått fantastiska countryband håller låda på Babel den 11 maj.

Sist i maj månad - åtminstone sett till vad som är planerat för tillfället - är Tumbas stoltheter Amon Amarth, som tyvärr dissar Malmö på deras kommande turné, men däremot intar Vega i Köpenhamn. Spikat besök, förstås.

Hur en annan ska ha råd med allt det där? Hur en annan ska ha tid med allt det där? Hur en annan ska kunna besluta sig för att gå på just dessa konserter och inte alla andra som arrangeras under samma tid och är minst lika intressanta? Tro mig, det är inte lätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar