söndag 24 april 2011

Missa inte...

...följande.

Ja, jag vet - det finns sjukt mycket grejer där ute att hålla koll på. Klart att man missar något. Man missar mycket. Det är ganska givet, i och med det enorma utbudet av bra band och, eh, mindre bra band.

Men jag tänker ändå göra mitt bästa för att du inte ska gå miste om ett antal juveler vi har i vårt avlånga land. Flera av de här videorna har jag lagt upp här tidigare. Och banden ifråga har jag vurmat för både en och trehundrafemtiosju gånger. Jag är ganska tjatig, det vet jag.

(Notera förresten att "Om du gillar" inte är samma sak som att jag buntar ihop banden jag snackar om - det är snarare en fingervisning om vilkas fans som primärt borde tilltalas.)

Struntsamma. "Here we fucking go!", som Adept vrålade på sin senaste skiva.

Därför kan det kanske vara passande att vi börjar med deras senaste video, "The ivory tower", första singeln från färska, totalt oumbärliga "Death dealers".

Om du gillar: Adept behöver egentligen ingen närmare presentation, men fans av A Day To Remember, As I Lay Dying och Alexisonfire kan gott spetsa öronen lite extra.



Vi fortsätter med ett band som hängt med sedan 2005, om jag inte har helt fel för mig. Trots att de kan tillgodoräkna sig en genomförd Warped-turné i USA, ett regelrätt fullängdssläpp (högst rekommendabla "Santos") och en färsk, självbetitlad, helt äckligt bra ep har de inte tagit sig till den nivå där de förtjänar att ligga. Alltså utsålda arenor världen över. Livet är orättvist.

Jag talar så klart om Promise Divine. Hjälp, vilken hittig låt det här är!

Om du gillar: Young Guns, Neverstore, Paramore



Promise Divine var nyligen ute på Sharkbait Tour (läs) tillsammans med You Ate My Dog, vars platta "Like torches" är fruktansvärt bra. Första singeln heter "Still lost" och har en otäck förmåga att poppa upp i skallen vid de mest olägliga tillfällen. Jag menar, hur pinsamt är det inte att börja sjunga för sig själv när man sitter på bussen?

Om du gillar: All Time Low, You Me At Six, Attack! Attack! (det brittiska, inte crabcore-snubbarna)



I år kommer jag att peppa för Chemical Vocation oavbrutet. Bara så att ni vet. Deras nya video förärades ett inlägg här redan när den släpptes, men den förtjänar gott att publiceras igen. Och igen. Och igen. Och igen. Och... ni hajar. Spana in plattan "Write this moment". Det är ingen rekommendation, det är en jävla order.

Om du gillar: Jimmy Eat World, Get Up Kids, Promise Ring



("SMPTE Universal leader"? Vad handlar det om?)

Walking With Strangers är inte bara ett gäng sköna snubbar, de är ett galet bra band också. Inte bara var spelningen på KB häromsistens, som förband åt Adept, bland det allra, allra bästa jag sett i år (de överträffade huvudbandet, faktiskt) - ep:n "Buried, dead and done" som kom ifjol är också prima moshmaterial. Nu är det emellertid färska singeln "Dead hands" vi ska fokusera på.

Om du gillar: Parkway Drive, Ghost Inside, August Burns Red



Vi avslutar med ännu ett Sharkbait-band. Nämligen bolagets gullegrisar, Aim For The Sunrise. Att jag var kritisk mot spelningen i Lund nyligen innebär inte att jag vill förringa deras kvalitet som band. Nej, i höstas gjorde de en strålande spelning i samma stad och ep:n "The bigger picture; hope" är sanslöst talangfull. Så även de två "lösa" låtarna "At least I live as I believe" och "Defender, defeater". Det är den sistnämnda jag tipsar om här. Videon nedan är bara en trailer (spana in basisten Joel Aikos tokröj vid 0:36!), hela låten kan avlyssnas här.

Om du gillar: Bring Me The Horizon, We Came As Romans, Underoath

1 kommentar:

  1. Första bloggen jag har hittat som skriver ganska identiskt som jag gör! Keep it up!

    //niden.blogg.se

    SvaraRadera